KHASIAT BERBEKAM

*Membantu menghilangkan pening dan migrain.

*Membantu membuang angin dalam badan.


*Melegakan pernafasan dan sistem perkumuhan.


*Membantu memecahkan lemak, peluh dan melegakan demam.


*Membantu memulihkan ketegangan urat leher, belikat, pinggang dan urat sendi di kaki.

 
*Membantu mencegah kebas kaki dan membantu meredakan serangan angin ahmar.


*Mengeluarkan darah toksik dan melancarkan peredaran darah yang tersumbat.


*Membantu meringankan tubuh. Darah kotor yang terkumpul di bawah permukaan kulit menyebabkan rasa berat dan malas.


*Membantu menajamkan penglihatan kerana peredaran darah ke mata yang tersumbat menyebabkan penglihatan menjadi kabur.



*Dianggarkan sebanyak 72 jenis penyakit dapat disembuhkan seperti ketegangan urat, darah tinggi, jantung, kolesterol, masuk angin, migrain, sakit mata, angin ahmar, sakit gigi, jerawat, sembelit, stress dan buah pinggang.


Bekam bukanlah ciptaan atau rekaan manusia, bekam adalah sunnah Rasulullah SAW. Ia datang melalui wahyu kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, maka tentulah banyak hikmah yang terkandung didalamnya.

Baru-baru ini dalam sebuah laporan ada menyatakan bahawa Dr. Nishi Joshi menggunakan akupuntur dan bekam untuk menangani kanser payudara dari artis Kylie Minogue serta menterapi Cate Blanchett dan Kate Moss. Ini kerana menurut kajiannya dengan berbekam dapat merangsang dan mengaktifkan kembali sistem kekebalan tubuh dengan menggalakkan pengeluaran enkefalin dan pelepasan neurotransmiter serta pelebaran pembuluh darah.


HADIS-HADIS BERKENAAN BEKAM: ya.

Rasulullah SAW bersabda : “Diharuskan berbekam pada lekukan leher sebelah atas. Sesungguhnya hal itu menjadi ubat kepada 72 jenis penyakit”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Abu Naim

Rasulullah setiap kali sahabat menemui baginda lalu menceritakan tentang sakit kepala yang dialami mereka, baginda bersabda : “Berbekamlah” (Hadis Riwayat Bukhari dan Abu Daud)

Sabda Rasulullah SAW "jika ada ubat yang dapat menyembuhkan penyakit, maka bekam juga dapat menyembuhkannya" HR Malik

Telah bersabda Rasulullah SAW “Tidaklah aku melewati sekelompok malaikat pada malam aku di isra`kan kecuali mereka berkata, Wahai Muhammad, suruhlah umatmu berbekam” Riwayat Ibnu Majah

Sabda Nabi SAW lagi "kesembuhan itu berada pada tiga hal, iaitu minum madu, sayatan pisau bekam dan sundutan dengan api (kay). Sesungguhnya aku melarang ummatku (berubat) dengan kay” Hadith Sahih Al Bukhari.

Dari Umar r.a., Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Sesungguhnya sebaik-baik pengubatan yang kamu gunakan adalah bekam. (Kasyful Astaar 'an-Zawaa-idil Bazaar)


PENYAKIT-PENYAKIT YANG BOLEH DIRAWAT DENGAN MENGGUNAKAN KAEDAH BEKAM :

1) Kegemukan
2) Batu karang
3) Sakit pinggang
4) Sakit perut
5) Sembelit
6) Gangguan jantung
7) Radang perut
8) Alergi makanan
9) Sengal tulang
10) Sesak nafas
11) Asma
12) Insomnia
13) Cirit birit
14) Kejang otot
15) Kencing manis
16) Gangguan pundi kencing
17) Menggigil
18) Kencing malam
19) Tonsil
20) Gatal-Gatal
21) Radang usus besar
22) Stress
23) Gangguan pundi hempedu
24) Pusingan haid tidak teratur
25) Masalah Ginjal
26) Tekanan darah tinggi
27) Tekanan darah rendah
28) Sakit kaki
29) Sakit tulang belakang
30) Gangguan jiwa
31) Stroke
32) Gout
33) Rematoid
34) Bisul
35) Kurang imun
36) Sinus
37) Sakit kawasan perut
38) Gangguan
39) Buasir
40) Mandul
41) Kuat tidur
42) Membaiki peredaran darah
43) Pembuluh darah sempit/sumbat
44) Sakit pinggang
45) Badan kurus
46) Membuang tabiat merokok
47) Sakit bahu/tengkuk
48) Sakit belikat
49) Jangkitan kuman
50) Kurang daya ingatan
51) Kurang fokus
52) Sakit punggung
53) Masalah hempedu
54) Kaki semut-semut
55) Salah urat
56) Lumpuh menyeluruh
57) Lemah syahwat dan masalah prostat
58) Pening kerana gangguan haid
59) Sakit paha dan tapak kaki
60) Sejuk tapak kaki
61) Tegang/gelisah
62) Tumor otak
63) Lutut yang kaku
64) Gangguan pankreas
65) Kejang-kejang
66) Penyakit mata
67) Berhenti haid
68) Sakit lutut dan sendi
69) Penyakit rahim
70) Keputihan
71) Masalah kesuburan
72) Batuk kronik dan penyakit paru-paru

Tarikh terbaik untuk berbekam ialah pada tanggal 17, 19 dan 21 haribulan Hijrah. Sebagaimana diriwayatkan  Abu Hurairah yang berkata Rasulullah SAW bersabda: "Barang siapa berbekam pada tanggal 17, 19 dan 21 maka ia akan menyembuhkan semua penyakit." (Hadis riwayat Abu Daud)

Adalah dianjurkan untuk berbekam ketika perut kosong atau sekurang-kurangnya 2 jam selepas makan. Juga digalakkan untuk berpuasa sehari sebelum berbekam.


PERBEZAAN PERUBATAN BEKAM WAHYU DENGAN PERUBATAN BIASA

Cara rawatan yang diamalkan Rasulullah SAW adalah perubatan wahyu kerana kepastiannya datang dari Allah SWT seperti kata Ibnul Qayyyum, perubatan yang diamalkan Rasulullah SAW tidak seperti layaknya perubatan ahli medik. Perubatan Rasulullah SAW wajib diyakini dan bersifat pasti (qath’i) bersumber dari ilahi dan wahyu. Oleh itu ia bukan perubatan alternatif tetapi kaedah perubatan utama yang wajib diamalkan. Berpaling dari mengamalkanya bererti berpaling dari kaedah perubatan Al Quran.

Oleh itu, bila cara pengubatan lain sudah tidak menjanjikan kesembuhan dan memberi apa-apa pengharapan lagi maka kembalilah kepada perubatan dan amalan sunnah kerana Allah SWT tidak menurunkan sesuatu penyakit itu tanpa disertai dengan penawarnya. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, 


"Bahawa Allah telah menurunkan penyakit dan penawar, dan  dijadikan kepada setiap penyakit ada penawarnya, jadi berubatlah tetapi jangan berubat dengan benda-benda yang haram."

Sebuah kisah tentang bekam pada zaman Rasulullah SAW....

Sebuah kisah tentang bekam pada zaman Rasulullah SAW....
Dari ka`b bin malik bahawa ada seorang perempuan yahudi menghadiahkan seekor kambing bakar kepada Nabi SAW di Khaibar. Baginda pun bertanya "Apakah ini ?" ..Wanita itu menjawab "Hadiah". Wanita itu berhati-hati jangan sampai menyatakannya sedekah,sehingga baginda tidak mahu memakannya sama sekali. Tidak lama kemudian, Nabi SAW makan dan para sahabat pun makan. Tiba-tiba baginda bersabda, "Hentikan" kemudian baginda bertanya kepada wanita itu..."Apakah kamu telah meracuni kambing ini? " wanita itu menjawab "Ya"...Baginda bertanya lagi "Mengapa ?" wanita itu menjawab "Aku ingin sekiranya kamu pendusta, orang akan segera boleh berehat dari kedustaan kamu, tetapi jika kamu seorang Nabi, maka itu tidak akan berbahaya bagi kamu'. Maka Nabi SAW pun berbekam pada kawasan tengkuk dengan 3 bekaman serta memerintahkan para sahabat supaya berbekam. Maka mereka pun berbekam... Ibnul Qoyyim berkata "Ketika Nabi SAW berbekam, baginda berbekam di tengkuk yang merupakan tempat terdekat dengan jantung yang boleh dibekam". Demikianlah juru bekam menjadi sebahagian prajurit Penaklukan Khaibar, Panglima memanggilnya untuk membekam dirinya dan para sahabatnya kerana pengaruh racun pada kambing yang telah mengenai mereka". Nabi SAW segera mengarah kepada punca utama, iaitu darah dan mengeluarkannya dengan bekam. Tidak dapat dinafikan bahawa mungkin sebelum itu mereka berusaha memuntahkan isi perut mereka dulu sekalipun tindakan itu tidak disebut dalam kisah hadis. Tetapi langkah paling utama adalah menangani orang yang keracunan dengan berbekam. Berbeza dari tindakan yang diambil para doktor sekarang yang hanya melakukan pencucian perut tetapi tidak memakai kaedah bekam. Pengunaan bekam pada sebahagian tubuh yang terkena kesan-kesan negatif sihir merupakan salah satu bentuk pengubatan paling efektif jika dilakukan berdasarkan aturan semestinya...jika sihir itu terjadi melalui makanan dan minuman, ada yang dilakukan dengan bantuan tindakan jin yang merasuk badan dan mengalir pada tubuh manusia di aliran darah. Jika sihir yang terjadi melalui masuknya jin ke dalam badan seseorang lantas jin itu mengalir di dalam darahnya sehingga mencapai kepala dan menciptakan halusinasi serta isyarat-isyarat otak, maka bekam yang merupakan tindakan mengeluarkan darah dari jalan alirannya di bahagian kepala di mana jin memberikan pengaruh padanya. Adakah selain bekam yang lebih efektif mengatasi sihir? Kecuali dengan penggunaan Al-quranul Karim yang dengannya jin tidak boleh bertahan lama...Alangkah baiknya apabila dua cara penyembuhan digabungkan, iaitu Al-quran dan bekam.

Bekam boleh merawat gout

Gout adalah penyakit yang disebabkan oleh berlebihannya asid urik di dalam badan. Asid urik ialah bahan kumuh yang berasal daripada sejenis protein yang dipanggil sebagai purin. Badan kita membuang bahan kumuhan ini melalui air kencing. Bagi pengidap gout asid urik yang berlebihan ini tidak dibuang dan ia berkumpul di dalam sendi.

Gout sering dihidapi oleh kaum lelaki berbanding wanita iaitu dalam lingkungan umur antara 30 hingga 60 tahun. Gout lazimnya menyerang ibu jari kaki, sendi-sendi kaki seperti buku lali, lutut dan tapak kaki. Bagaimana pun selain kaki bahagian tangan seperti pergelangan tangan dan jari juga boleh diserang penyakit gout ini. Serangan selalunya berlaku secara tiba-tiba. Sendi yang diserang gout menjadi bisa sehingga dengan sedikit sentuhan pun terasa begitu menyeksakan. Sakit mungkin berlarutan sehingga berhari-hari atau sehingga berminggu-minggu jika tidak dirawat.

Selain itu asid urik yang berkumpul di bawah kulit ini juga membentuk benjolan yang dipanggil 'tophi'. Manakala jika berkumpul di dalam saluran urinari (air kencing), ia akan membentuk batu karang.

Selalunya menghidap gout ini sering mengalami masalah kesihatan lain seperti kegemukan, darah tinggi, hiperlipidemia dan diabetes.

Bagi anda yang mengalami penyakit gout ini usah bimbang kerana bekam boleh membantu. Selalunya selepas sekali rawatan bekam, sakit gout yang anda alami akan berkurangan dan akan terus hilang selepas satu atau dua hari. Jika masih sakit lagi, eloklah diulang sekali atau dua kali lagi sehingga penyakit anda benar-benar sembuh...Insya'Allah.

Setelah itu amalkanlah juga cara hidup yang sihat iaitu dengan bersenam, berjogging dan menjaga berat badan. Elakkan pengambilan makanan yang tinggi purin seperti daging, organ dalaman, makanan laut dan kekacang. Akhir sekali banyakkan minum air kosong.